A-, B-, C-, D-, E-, K-vitamin – en sund hverdag
A-, B-, C-, D-, E-, K-vitamin – en sund hverdag
Vitaminer

A-, B-, C-, D-, E-, K-vitamin – en sund hverdag

08.Nov.2021

Man skulle nærmest tro, jeg var gået i gang med at synge alfabetet, men det er de seks forskellige typer vitaminer, der findes

"hvis du er i tvivl om du får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, kan du supplere din kost med et multivitamin produkt – det er nærmest et vitamin ABC i sig selv"

Jeg har samlet et lille vitamin ABC (og mineraler), hvis du har brug for at få et nemt overblik over de mange vitaminer og mineraler – om hvad de gør for kroppen, og hvor du kan finde dem. Så er det måske lidt nemmere at sørge for at få en sund hverdag.

 

First up – vitamins:

A-Vitamin

Bidrager til at vedligeholde et normalt syn og en normal hud. Vitaminet findes især i gulerødder og lever.

B-vitamin

Der findes otte forskellige B-vitaminer – nemlig B1-, B2-, B6-, og B12-vitamin samt niacin, pantothensyre, biotin og folat. De forskellige B-vitaminer findes i forskellige fødevarer, blandt andet æg, bær, nødder og fisk.

Alle bidrager til et normalt energistofskifte pånær folat.

B2-, B6- og B12, niacin, pantothensyre og folat bidrager til at mindske træthed og udmattelse.

B2-vitamin bidrager til at vedligeholde normal hud og biotin til at vedligeholde hud og normalt hår.

B6-vitamin bidrager til immunforsvarets normale funktion.

C-vitamin

Bidrager til immunforsvarets normale funktion. Det øger optagelsen af jern i kroppen og bidrager også til at mindske træthed og udmattelse. Vitaminet findes i frugt og grønt; bl.a. grønkål, peberfrugt og solbær har et højt indhold af vitaminet.

D-vitamin

D-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler, tænder og muskelfunktion. D-vitamin bidrager til normal optagelse og udnyttelse af kalk. Kroppen kan selv danne vitaminet i sommerhalvåret fra solens stråler, men ellers findes vitaminet i fed fisk og æg.

E-vitamin

Vitaminet bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress – det beskytter altså cellerne. Det findes særligt i vegetabilsk olie, nødder og æg.

K-vitamin

Vitaminet bidrager til blodets evne til at størkne og knogledannelse. Det findes især i grønkål, rosenkål og broccoli.

 

Oooog så mineralerne:

Magnesium

Mineralet bidrager til normal muskelfunktion. Det findes i nødder og bønner.

Zink

Bidrager til immunforsvarets normale funktion samt normal hud, hår og negle. Du kan især finde det i æg og kerner.

Selen

Bidrager til at vedligeholde normalt hår og normale negle. Du finder det særligt i tun og torsk.

Jern

Bidrager til dannelsen af hæmoglobin, der transporterer ilten rundt i blodet. Mineralet findes fx i lever og æg.

 

Multivitamin ABC
Hvis du spiser sundt og varieret, får du tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler i din kost. Hvis du er i tvivl, kan du supplere din kost med et multivitamin produkt – det er nærmest et vitamin ABC i sig selv.