C-vitamin i mad – hvilke grøntsager er der C-vitamin i?
C-vitamin i mad – hvilke grøntsager er der C-vitamin i?
Vitaminer

C-vitamin i mad – hvilke grøntsager er der C-vitamin i?

08.Nov.2021

Man hører tit, at det er en god idé at tage C-vitamin om vinteren. Men hvad er C-vitamin godt for? Jeg har kigget lidt nærmere på vitaminet, og hvilke funktioner det har i kroppen

"både grønkål, peberfrugt, rosenkål, broccoli og blomkål indeholder meget C-vitamin"

Vitaminet er faktisk et vandopløseligt vitamin (ligesom B-vitaminerne) – det vil sige, at det ikke bliver lagret i kroppen, og det er derfor især vigtigt, at man tilfører vitaminet dagligt. Fedtopløselige vitaminer bliver derimod lagret i kroppen og er vitaminerne A-, D-, E- og K-vitamin. Jeg fandt en sjov huskeregel på nettet, nemlig at: Alle Danskere Elsker Kager – A, D, E, K er de fedtopløselige vitaminer.

 

Nå, det var lige et sidespor. Men C-vitamin er, som mange ved, med til at vedligeholde immunforsvarets normale funktion, men faktisk har det også andre funktioner, nemlig at mindske træthed og udmattelse, og så øger det optagelsen af jern.

 

C-vitamin i mad

Der findes også C-vitamin i andet mad end citrusfrugter. Grøntsager med C-vitamin kan faktisk have et højere indhold end citrusfrugter som appelsiner, clementiner, citroner – you name it. Både grønkål, peberfrugt, rosenkål, broccoli og blomkål indeholder meget C-vitamin. Jeg forsøger gerne at få det famøse citrusfrugt-vitamin dagligt, men i vinterhalvåret supplerer jeg gerne min kost med et kosttilskud. APOVIT® C-vitamin brus er en brusetablet som både fås med hindbær- og appelsinsmag, som ”bare” skal opløses i lidt vand.