Mindfullness – styrk dit mentale helbred med afstressende meditation
Mindfullness – styrk dit mentale helbred med afstressende meditation
Motion

Mindfullness – styrk dit mentale helbred med afstressende meditation

21.Oct.2021

I aften skal jeg have fokus på mindfullness. Det er 10 minutter, som jeg virkelig glæder mig til. Det dér med at vågne op fra en lur helt forvirret, men afslappet – det kan noget!

Jeg har tit tænkt omkring mindfullness “jo, jo, men hjælper det?” og været lidt skeptisk. Men der må jeg bare indrømme, det gør virkelig noget godt for mig. Jeg har på nettet fundet frem til metoder indenfor mindfullness, hvor jeg (især når hverdagen er travl) forsøger at tage 2×10 minutter et par gange om ugen i fuldstændigt zen.

 

Mindfullness øvelser

Jeg sætter mig godt til rette i sofaen, retter ryggen, lukker øjnene og fokuserer på mit åndedræt. I starten galopperede mine tanker afsted, så jeg fandt en stille playliste med rolige lyde. Det hjalp mig. Og måske en smule for meget – jeg faldt i søvn. Når jeg er færdig med de 10 minutters afspænding, laver jeg ofte en alt godt fra grøntsagsskuffen-juice/smoothie. Smart måde at komme til bunds i sine grøntsager, der er lige på grænsen til at blive smidt ud, eller hvis man får købt flere af samme ting.

 

En anden god måde, jeg kobler af på, er med en god bog, lydbog eller podcast. Også når jeg giver mig selv lov til at lade opvasken stå, vasketøjet hænge eller lader nullermændene vokse og venter med støvsugningen.

 

Den mentale og fysiske sundhed går altså hånd i hånd. Sund kost og konstant travlhed uden pusterum hænger bare ikke sammen – må jeg indse.

 

God fornøjelse på din egen mindfullness-rejse!